maandag 8 augustus 2016

Company of Sinners - bij Rootwood & Sleazy Tiki - 23 juli 2016

In voorbereiding op ons 1ste "on demand", "betaald" en ook nog eens buitenlands optreden voor mijn compagnon en mij in Zottegem, rij ik na een relaxt avondje muziek maken bij Koen, terug naar huis. Nog voor ik de oprit oprij rolt de "nood"-oproep via Whatsapp binnen. Een vage los/vast afspraak tussen Koen en Drummer/Barbier John is niet geheel op 1 lijn de agenda's in gegaan. A.s. zaterdag worden we verwacht aan de Torenstraat in Vlissingen voor een akoestische set Roots & Murder Songs. Had ik wat beter opgelet en aandachtiger gelezen, dan had ik ons al eerder op het affiche bij de FaceBook events zien staan.
Gelukkig is de zaterdag, ondanks de volle agenda's, nog vrij en 11:15 stappen we (Heleen, Finley en ik) door het klinket in Lewedorp.
Koen heeft voor de gelegenheid Els gevraagd om van ons wat PR-shoots te maken (kiekjes was de werkelijke vraag, maar natuurlijk weten we dat Els die niet maakt) en in de dagen voorafgaand zijn de businesscards en stickers bezorgd. Tenslotte moet m'n compagnon iets te plakken hebben. :b
Rootwood art is een verzameling aan broccante en kunstzinnige schilderijtjes, eigenzinnige kunstwerkjes en creatieve gebruiksartikelen als lampen, kistjes en allerhande tierlantijntjes, in een voormalige bankkluis. In het voorste deel richt barbier John onder de naam; Sleazy Tiki, zijn mannenharen knipwerk uit. Geen was en watergolf, coupe soleil of permanent. Alleen strakke kapsels, lange baarden en krulsnorren op ambachtelijk klassieke wijze.
De Sleazy look wordt nogtans versterkt door het vreselijk foute, maar hier perfect op zijn plaats zijnde, streepjes pak en de originele kapperstoel. De zetel is een samenstel van een autostoel bovenop een soort van olievat op wieltjes. We stellen ons beperkte instrumentarium op in het barbiersdeel. De gastvrije Jolijn runt samen met haar vriend/man en moeder het originele vintage-art winkeltje. 
De kop is eraf wanneer Els zich in de voormalige kluis meldt. In het lekker informele sfeertje is er niets een probleem om een acceptabele fotoset te creëren in het hoekje tegenover de toonbank (bierbar), de toekomstige knipplek van de barbier.
Els is de halve zaak aan het herinrichten en inplaats van blinde paniek bij Jolijn (wat ik mij enigszins zou hebben voor kunnen stellen), ligt de doos schroeven en accutol al klaar, nog voordat ik om spijkers heb kunnen vragen om de schilderwerkjes mee aan de houten achterwand te hangen.
Els is geen amateur meer (niet dat wij daar ooit aan hebben getwijfeld), en weet goed wat een goeie foto goed maakt. Geen romantische plaatjes :b, maar doorleefde karikaturen en hopen dat onze smoelwerken enigszins vergelijkbare karakterkoppen worden als het voorbeeld van Raf op de foto op Koen zijn iPhone. Zijn benieuwd.
De setlist van 23 nummers is in tweeën gedeeld en het is verleidelijk om op momenten dat er volk voor en in de zaak is de vertrouwdere hap te spelen, maar op een paar skips na blijven we trouw aan onze lijst. Vlekkeloos is de uitvoering niet, maar past zondermeer goed in het nonchalante interieur en sfeertje.
De laatste toevoeging; Nobody's Dirty Business, aan de set is nog erg onwennig, maar het geheel komt enthousiast en origineel over. Zelden zoveel gefilmd tijdens een optreden als vanmiddag. Een aanvulling op het Vlissings toerismevermaak is het ook zeker. De interesse is duidelijk gewekt bij een Americaanse dame die zondermeer de leguberheden van enkele songs woordelijk moet hebben kunnen verstaan. Het Duitse gezinnetje later op de middag kon er geen genoeg van krijgen en vaderlief liet zich, ondanks de bescheiden haardos en baard, van een nieuwe look voorzien door John. John wist, ondanks zijn concentratie op zijn vakwerk, onze nummers regelmatig van derde stem en hier en daar een yeal te voorzien.
Wanneer de middag ten einde loopt en het knipwerk er op zit schuift John voor een paar nummer aan om ons met wasbord te begeleiden.
Na een paar straatoptredens in Antwerpen is dit de eerste serieuze job voor de Company of Sinners. En dat voelt goed en smaakt naar meer.

Set:
  • Power Shake (D.Gonzalez)
  • Nobody's Dirty Business (Mississippi John Hurt)
  • If It Hadn't Been For Love (Michael James Henderson, Chris Stapleton)
  • Straight A's (Johnny R. Cash)
  • Mrs. McGrath (Traditional)
  • Wake Up Sinners (Jessica Pace)
  • Bang Bang (Demerkk Shelton Ferm, Louis M Freeze, Senen Reyes, Sonny Bono)
  • Same Old Thing (Beans & Fatback)
  • Rose Tattoo (Alexander Barr, James P Lynch, Jeff Darosa, Kenneth W Casey, Mathew E Kelly, Timothy J Brennan)
  • Ode To Billy Joe (Bobbie Gentry)
  • Lay Down, Speak Low (Beans & Fatback)
  • Long Black Veil (Danny Dill, Marijohn Wilkins)
  • Buenos Tardes Amigo (Aaron Freeman, Michael Melchiondo)
  • Old No 7 (Devil Makes Three)
  • Central Time (Pokey Lafarge)
  • Hear The Willow Cry (Chris Stapleton/Liz Hengber)
  • 16 Ton (Merle Travis)
  • Prisoners (J.Denver)
  • My Love Forever More (Oliver Baroni/Stephan Thomas)

  • Skips:
    Delia's Gone (Johnny R. Cash)
    Diane (Grant Vernon Hart)
    Big River (Johnny R Cash)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Baldrick Brothers 2021:

Lima Beach in Goes - 4 Juli 2021 Na onze albumpresentatie in oktober vorige jaar hebben we nog 1 avond ons oefenhok bezocht waarna we voor d...