vrijdag 30 september 2016

Baldrick Brothers - Party At The Barn in Bentelo - 30 september 2016

In 2015 heeft Jaap tevergeefs een tourtje Twente proberen op te zetten. Een enkel cafeetje was geïnteresseerd in dat bandje uit Zeeland en dan ook nog op een datum dat wij geen vrij weekend konden plannen. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid. Een vroegere chat vriendin van Jaap, uit de tijd dat internetcontacten nog een pril fenomeen was, zocht een leuke band voor een dubbele verjaardag in western sfeer. Daar hebben we wel een raakvlak mee en als band zijn we nooit beroerd om wat vriendendiensten te vervullen. Zolang we maar kostendekkend, met lichte marge voor toekomstige bandplannen, muziek en lol kunnen maken. Na wat puzzelen hadden we een datum en het idee om maar meteen een weekendje weg te organiseren. Dat laatste plan werd helaas door mij (eigenlijk meer door mijn werkgever) getorpedeerd toen ik ontdekte dat dit het middelste weekend van een tweeweekse bedrijfstop bleek te zijn. Met enige charme viel een vrijdagmiddagje nog af te dwingen, maar de rest van het weekend leek mij te riskant. Die middag trapte ik het dan ook maar meteen om 12:30 af en veel eerder dan verwacht stond ik voor Jaap zijn voordeur.
Onze andere 3 broers zouden de schildersbus nemen en met wat Whatsapp contact ("trekkeuuuurrrr!!!!!") eindigde de reis bijna ex aequo bij het erf van de 50-jarige jubilerende en nauwelijks verstaanbare broer Martin, waar het feestje gepland staat. De landbouwmachineloods was ontruimd en omgebouwd tot een Twentse-western barn met een uitzonderlijk groot podium, een hoop strobalen en zelfs een heuse "knooizolder" (weliswaar gelijkvloers). Met wat "hulp" van Douwe en Teun (de nieuwe aanwas van de boerenfamilie), met enige aanmoediging mijnerzijds, wat door mijn dierbare broederschap ook zeer op prijs werd gesteld, konden we onze backline alvast opbouwen. Wel zo lekker, want wanneer we 's avonds terug komen is er al aardig wat volk en dan is een overhaaste sound check erg vervelend.
Het hotelletje staat in het, in de buurt gelegen, dorpje Hengevelde. Twee kamers zijn voor ons gereserveerd en na onze spullen te hebben gedropt schuiven we aan tafel in het rustige hotel-restaurant. Goed gegeten met een goed plaatselijk biertje reizen we af naar de koeienfarm bij Bentelo. De tukkers hebben het kledingadvies serieus genomen, want de barn staat lekker vol met cowboyhoeden in alle soorten en maten.
Jaap had een paar leuke sets in elkaar gedraaid en ondanks dat in de regel bij dit soort feestjes de algemene muzieksmaak te gevarieerd is om iedereen te pleasen, komt er toch best wat beweging in. En daarbij speelt drank geen ondergeschikte rol. Het ouderentafeltje in de tent links van mij had ik verwacht vrij snel leeg te blazen, maar bleef tot aan het eind bezet. Met een slok op verlaag je je drempel en dit geldt ook voor podiumvrees. Onze boeker en chatvriendin, Carla, deelt dan ook na wat drempelverlagende middelen het duet "Summer Wine" samen met Jaap. Wanneer ze weer van het podium vertrekt raakt ze waarschijnlijk nog net even de volume knop van Jaap zijn Marshalleke. Net genoeg om mij een paar nummers later met z'n Takamine van de wijs te blazen tijdens "Raggle Taggle Gypsy Whore". Tegen het eind zie ik iemand soort van luchtgitaar spelen op onze schemerlamp. Gezien de afwerking van de bedrading en mijn elektrische achtergrond staan m'n nekharen overeind en sta ik op scherp om ergens een steker uit te trekken om iemand van de elektrocutie dood te moeten redden, maar persoon in kwestie ziet gelukkig op tijd zijn eigen stupide handeling in. Maar een feest is pas echt een feest wanneer de zon weer op komt en Señorita is geweest. Het podium stond wederom weer afgeladen met vrouwenvolk voor een Spaanse serenade. Eind goed al goed. Feestje geslaagd. De enige negatieve kritiek kwam met boe geroep van de buurtbewoners in de stal er naast. Inmiddels is het bloedje heet in de barn, terwijl het buiten aangenaam nazomert. Ik meng me tussen de rokers aan de picknicktafel wanneer een oud baasje ons toespreekt met de belerende woorden, "Jullie kunn'n d'r beter mit op houwden.". Nou, na een avondje enthousiast muziek maken slaat zo'n opmerking wel in. Het duurt even voordat zijn kritiek op de juiste plek land. "Ik'eb vroeh'r oak herookt, mer ik ben'dr jear'n heleejdn mee hestopt. Zou'dn jullie ook us moet'n doen."
Boodschap was duidelijk, maar werd vervolgens volmondig genegeerd. Aan het picknickmeubulair zaten ook de blonde zussen, die we eerder deze avond al als aangenaam publiek mochten aanschouwen, eveneens onafgebroken uit te dampen. Beiden blijken een zeer aangename harmonische zangcombi te zijn. Als een speer schiet ik naar binnen, op zoek naar Jaap z'n Takamine om dit moment niet onbevlekt te laten. En ja. Kom dan, met een paar bier op, nog maar eens op een paar bekende deuntjes die de dames dan toevallig ook nog eens kunnen zingen. Koen laat dit gelukkig ook niet ongelegen en even later zitten we i.p.v. hun te begeleiden, ons Company of Sinners repertoire weg te spelen. Met tussendoor een "Het is een nacht" en "Country Roads" voor de herkenbaarheid. Volgende keer gaat m'n boekwerk mee en een extra akoestische gitaar.
Na nog lang het feest te hebben gerekt laten we alles, op m'n Guild na, achter om ons hotel op te zoeken.
Na een "paar" biertjes en een lange muzikale avond is het geen enkel probleem om lief en leed met je bandleden te delen. Zelfs niet een tweepersoonsbed in een hotel langs een veel te drukke weg. Volgens Koen en Ronald lagen de matrassen naar eigen zeggen prima in vorkje/vorkje formatie. Al wil je sommige dingen eigenlijk liever niet weten. 😆
's morgens sta ik als eerste onder de douche om daarna met het bescheiden volume van m'n semi-akoestische Guild mijn kamergenoten wakker te spelen.
Na een goed ontbijt gaan we inpakken in de barn en dan daarna nog een bak koffie met een flinke plak krenteweege bij Carla en Frank. One more cup of coffee voor onze aftocht naar het Zeeuwse. Denk dat we hier nog wel een terug komen, lijkt me zo.
Tijdens de terugweg kan ik m'n verplichting richting werkgever af doen met een telefoontje. Gelukkig maar, want zo vroeg waren we niet thuis. Volgende keer gaan we voor een weekend met een extra kroegoptreden in de buurt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Baldrick Brothers 2021:

Lima Beach in Goes - 4 Juli 2021 Na onze albumpresentatie in oktober vorige jaar hebben we nog 1 avond ons oefenhok bezocht waarna we voor d...